Organisatie marketing en gastheerschap
Hoe kan de regio Noordoost Fryslân het beste haar regiomarketing en gastheerschap organiseren? Met die vraag gingen Theo de Bruin en Hanneke Schmeink in opdracht van 6 gemeenten verenigd in Netwerk Noordoost aan de slag.
Met zowel overheden als ondernemers werd een intensief proces doorlopen. Daaruit kwam vooral de noodzaak tot verbinden en bouwen aan samenwerking in de regio sterk naar voren. Als ook de drie belangrijke uitgangspunten voor de nieuwe marketingorganisatie.
Sluit aan bij en benut de diversiteit en dynamiek van de toeristische sector.
Geef positie aan de verschillende toeristische merken en identiteiten die de regio kent.
Veranker de verantwoordelijkheid en zeggenschap daar waar het directe belang zit.
De voors en tegens afwegend leidde tot het advies voor twee samenwerkingsstructuren die in nauwe samenhang opereren. Eén voor het deel recreatie en toerisme en één voor het deel wonen en werken.
Collectief uit bestaande groepen
Voor het toeristisch deel is het advies middels een getrapt model van bestaande groepen ondernemers een stevig verenigd collectief te vormen. Dit collectief bepaalt gezamenlijk de lijnen en de inhoud voor de toeristische marketing en gastheerschap. De uitvoering en verbinding wordt verzorgd door een SPiN, een eigentijds coördinator en aanjager. De SPiN verzorgt een basispakket voor alle toeristische ondernemers in de regio. Willen ondernemers meer dan kan dat via een aanklikmodel waarvoor ondernemers zelf in tijd en middelen moeten bijdragen.
Lees hier:
het hele advies 'Verbinden en bouwen aan regiomarketing en gastheerschap';
het artikel Terug naar de basis uit het Vakblad Recreatie en Toerisme.