Na 300.000 kilometer gaat in 2017 het roer om. Mijn trouwe diesel tankt vanaf vandaag Ssynfuel+ en stoot in de dagelijkse kilometers geen CO2 meer uit.
In 2009 heb ik het laten doorrekenen door studenten: Wat is het meest duurzaam wat betreft automobiliteit in mijn situatie?. Daarbij niet alleen kijken naar de gereden kilometers maar naar de hele keten: van ontstaan met grondstoffen, gebruik tot afdanken. Antwoord: doorrijden tot hij erbij neervalt. Dus ik rij al jaren in mijn trouwe Golf uit 2001. Voor de P van profit wel prima, want economisch niet onvoordelig. Voor de P van people al iets minder want ik rijd in de winter met handschoenen en in de zomer met de ARKO aan (alle raampjes kunnen open). En de P van Planet is dan wel doorgerekend, maar het voelt toch wat ongemakkelijk zo'n stinkdiesel.
Als ik start zie ik het nodige zwart achter mijn auto. Nee; geen roetfilter was het advies. "Als je vooral in het buitengebied rijdt kan je beter wat meer roet uitstoten dan meer brandstof gebruiken door de filter". En toen kwam Utrecht: 'stinkdiesels niet meer welkom.' Gelukkig mag ik op een paar maanden na er nog net in. Maar het voelt ongemakkelijk.
Dan luister ik naar een lezing van Bouwe de Boer met visionaire plannen om Fryslân Fossyl Fry te maken: " Wiersma in Oudehaske maakt biodiesel met minimale emissie" . In Oudehaske?! Daar woon en werk ik en daar wist ik niets van. "Zeker alleen voor shovels en vrachtwagens." Nee hoor. Ook ik als ZZP'er ben welkom. "Zeker biodiesel waardoor we weer een 'Food for Fuel' probleem creëren." Nee hoor. De technologische ontwikkelingen gaan ook door. We zijn in de derde generatie biodiesels aanbeland: de olie is gemaakt van plantaardige afvalolie, dat eerst een voedseldoel heeft gediend. Daarbij is de CO2 besparing van Well to Wheel 89% en Tank to Wheel 100%.
Boter bij de vis. Alsof het zo heeft moeten zijn bereik ik gisterenavond de magische 300.000 grens en vandaag is mijn tank voldoende leeg om hem voor het eerst te vullen met Ssynfuel+.
Tja, doe ik het goed wat betreft de hele keten van duurzaamheid? Dat weet je eigenlijk nooit echt zeker. Maar het is ongetwijfeld in ieder geval beter. En daar geloof ik in. Stukje bij beetje het beter gaan doen en de technologische ontwikkelingen gaan ons daarbij helpen. De vierde generatie biodiesel op algen is al in de maak. Kortom; ga ik de wereld redden door vanaf vandaag biodiesel te tanken. Nee tuurlijk niet. Maar opgegroeid met de slogans: 'een slimme meid is op haar toekomst voorbereid' en 'verbeter de wereld en begin bij jezelf' voelt dit een stuk gemakkelijker!